Η Boeing ανακοίνωσε χθες 11 Μαρτίου πως το Ναυτικό των ΗΠΑ (USN) ολοκλήρωσε 10 δοκιμαστικές πτήσεις μείωσης τεχνολογικού κινδύνου, για την ενσωμάτωση συστήματος Υπέρυθρης Έρευνας και Ιχνηλάτησης (IRST) στο μαχητικό αεροσκάφος F/A-18E/F Super Hornet. Ο παθητικός αισθητήρας μακράς εμβέλειας μπορεί να εκτελέσει ταυτόχρονη ιχνηλάτηση πολλαπλών στόχων και να εξασφαλίσει αποτελεσματική στοχοποίηση αέρος-αέρος, ακόμη και απέναντι σε προηγμένες απειλές με υψηλής τεχνολογίας ικανότητα παρεμβολής ραντάρ. Η Boeing, το τμήμα Βλημάτων και Ελέγχου Βολής (MFC) της Lockheed Martin και η General Electric ανέπτυξαν πρωτότυπο αισθητήρα IRST, ο οποίος τοποθετήθηκε στο πρόσθιο τμήμα τροποποιημένης εξωτερικής δεξαμενής καυσίμου των 480 USgal. Η ανακοίνωση προσθέτει πως η Boeing επέδειξε την ενσωμάτωση του συστήματος στους αλγόριθμους ολοκλήρωσης πολλαπλών πηγών του μαχητικού, επιτρέποντας σύντηξη (fusion) των δεδομένων ιχνηλάτησης του IRST με εκείνα των υπόλοιπων αισθητήρων. Το IRST είναι τμήμα του Σχεδίου Πτήσης F/A-18E/F Super Hornet, το οποίο προβλέπει σειρά βελτιώσεων ικανοτήτων απέναντι σε αναδυόμενες απειλές στις επόμενες δεκαετίες.
Η εξέλιξη αυτή ακολούθησε την επομένη της συνέντευξης Τύπου σε κεντρικό ξενοδοχείο της Αθήνας, όπου η Boeing ανακοίνωσε επίσημα την πρόθεση διεκδίκησης του προγράμματος Νέου Μαχητικού Αεροσκάφους της ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας, με το Super Hornet. Ο κ. Μαρκ Κρόνενμπεργκ, Αντιπρόεδρος Επιχειρηματικής Ανάπτυξης της Boeing Ολοκληρωμένα Συστήματα Άμυνας (IDS) τόνισε πως το μαχητικό αντιπροσωπεύει χαμηλό κίνδυνο, μιας και οι παραγγελίες του USN φθάνουν τα 506 αεροσκάφη περιλαμβανόμενης της έκδοσης ηλεκτρονικής επίθεσης EA-18G, ενώ ακόμη 24 F/A-18F κατασκευάζονται για την Αυστραλία, εξασφαλίζοντας πως το Super Hornet θα βρίσκεται σε παραγωγή και την επόμενη δεκαετία. Ο ομιλητής αναφέρθηκε επίσης στο προβλέψιμο Κόστος Κύκλου Ζωής (LCC) καθώς το μαχητικό δεν απαιτεί προγραμματισμένη συντήρηση εργοστασιακού επιπέδου στις 6.000 ώρες πτήσης της δομικής ζωής του, η οποία επεκτείνεται κατά πολύ όταν δεν χρησιμοποιείται από αεροπλανοφόρα. Τέλος ο κ. Κρόνενμπεργκ αναφέρθηκε στην προσφορά 100% Αντισταθμιστικών Ωφελημάτων, η οποία περιλαμβάνει συνεργασία στον εμπορικό τομέα και ανάδειξη των συνεργαζόμενων εγχώριων εταιρειών σε μόνιμους προμηθευτές.
Περιγράφοντας αναλυτικότερα το Super Hornet, ο επικεφαλής της υποψηφιότητας για την Ελλάδα κ. Μαρκ Γκάμον τόνισε πως προσφέρεται η έκδοση Block II με ραντάρ Ενεργής Διάταξης Ηλεκτρονικής Σάρωσης (AESA) APG-79, το οποίο συμπληρώνει ήδη 60.000 ώρες πτήσης στο USN. Υπογράμμισε επίσης πως το F/A-18E/F είναι σχεδιασμένο για επιχειρήσεις από αεροπλανοφόρα, οπότε είναι ιδανικό για το διαβρωτικό ελληνικό θαλάσσιο περιβάλλον, με αισθητήρες βελτιστοποιημένους για ανάλογες συνθήκες λειτουργίας και με περιορισμένες απαιτήσεις τεχνικής υποστήριξης από προωθημένες βάσεις. Ο ομιλητής αναφέρθηκε στην ισορροπημένη προσέγγιση της επιβιωσημότητας, η οποία δυσχεραίνει τον εντοπισμό, την προσβολή και την κατάρριψη του αεροσκάφους. Αναλυτικότερα η δυσκολία εντοπισμού στηρίζεται στην ενσωμάτωση χαρακτηριστικών χαμηλής Διατομής Ραντάρ (RCS) από το στάδιο της σχεδίασης, στην ολοκλήρωση αισθητήρων προειδοποίησης μεγάλης εμβέλειας και στην ικανότητα του ραντάρ AESA να κατευθύνει με ακρίβεια βλήματα μεγάλης ακτίνας εμπλοκής. Η δυσκολία προσβολής του F/A-18E/F στηρίζεται στην υψηλού επιπέδου Επίγνωση Κατάστασης (Situational Awareness), στο εσωτερικό σύστημα παρεμβολών περιλαμβανόμενης ρυμουλκούμενης μονάδας παραπλάνησης (towed decoy) και στα εξελιγμένα συστήματα αεροφύλλων/ θερμοβολίδων. Ο κ. Γκάμον επέμεινε μάλιστα πως η στενή ολοκλήρωση του ραντάρ ΑESA και του εξοπλισμού Ηλεκτρονικού Πολέμου (EW) αποτελεί τεράστια τεχνολογική πρόκληση, στην οποία το USN ανταποκρίθηκε με πολυετείς επενδύσεις, έρευνες και δοκιμές. Τέλος, η δυσκολία κατάρριψης στηρίζεται στους δύο κινητήρες, στην ανθεκτική κατασκευή, στην προστασία κρίσιμων συστημάτων επιβίωσης του αεροσκάφους, στα εφεδρικά συστήματα και στην καταστολή πυρκαγιών. Το στέλεχος της Boeing ανέφερε πως οι πιστοποιημένες διαμορφώσεις φορτίου υπερβαίνουν τις 300, περιλαμβάνοντας το σύνολο του οπλοστασίου του ΠΑ. Μετά από ερώτηση του περιοδικού «Ελληνική Άμυνα & Ασφάλεια», διευκρίνισε πως για το βλήμα αερομαχίας IRIS-T θα απαιτηθεί διαδικασία ολοκλήρωσης και πιστοποίησης.
Σχετικά με τις παραδόσεις, οι ομιλητές εξήγησαν πως το 98% των 378 αεροσκαφών μέχρι τον Δεκέμβριο του 2008 παραδόθηκε πρόωρα, ενώ το υπόλοιπο 2% εντός της προθεσμίας. Μάλιστα για το 57% των μαχητικών, η παράδοση προηγήθηκε της προθεσμίας κατά περισσότερους των τριών μηνών. Τέλος σχετικά με την τιμή μονάδας, διευκρίνισαν πως είναι συνάρτηση της ακριβούς διαμόρφωσης και ανέφεραν ενδεικτικά εκείνη της Πολυετούς Προμήθειας ΙΙ (ΜΥΡ ΙΙ) 213 αεροσκαφών για το USN, έναντι $53,8 εκατ. το καθένα.
Η εξέλιξη αυτή ακολούθησε την επομένη της συνέντευξης Τύπου σε κεντρικό ξενοδοχείο της Αθήνας, όπου η Boeing ανακοίνωσε επίσημα την πρόθεση διεκδίκησης του προγράμματος Νέου Μαχητικού Αεροσκάφους της ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας, με το Super Hornet. Ο κ. Μαρκ Κρόνενμπεργκ, Αντιπρόεδρος Επιχειρηματικής Ανάπτυξης της Boeing Ολοκληρωμένα Συστήματα Άμυνας (IDS) τόνισε πως το μαχητικό αντιπροσωπεύει χαμηλό κίνδυνο, μιας και οι παραγγελίες του USN φθάνουν τα 506 αεροσκάφη περιλαμβανόμενης της έκδοσης ηλεκτρονικής επίθεσης EA-18G, ενώ ακόμη 24 F/A-18F κατασκευάζονται για την Αυστραλία, εξασφαλίζοντας πως το Super Hornet θα βρίσκεται σε παραγωγή και την επόμενη δεκαετία. Ο ομιλητής αναφέρθηκε επίσης στο προβλέψιμο Κόστος Κύκλου Ζωής (LCC) καθώς το μαχητικό δεν απαιτεί προγραμματισμένη συντήρηση εργοστασιακού επιπέδου στις 6.000 ώρες πτήσης της δομικής ζωής του, η οποία επεκτείνεται κατά πολύ όταν δεν χρησιμοποιείται από αεροπλανοφόρα. Τέλος ο κ. Κρόνενμπεργκ αναφέρθηκε στην προσφορά 100% Αντισταθμιστικών Ωφελημάτων, η οποία περιλαμβάνει συνεργασία στον εμπορικό τομέα και ανάδειξη των συνεργαζόμενων εγχώριων εταιρειών σε μόνιμους προμηθευτές.
Περιγράφοντας αναλυτικότερα το Super Hornet, ο επικεφαλής της υποψηφιότητας για την Ελλάδα κ. Μαρκ Γκάμον τόνισε πως προσφέρεται η έκδοση Block II με ραντάρ Ενεργής Διάταξης Ηλεκτρονικής Σάρωσης (AESA) APG-79, το οποίο συμπληρώνει ήδη 60.000 ώρες πτήσης στο USN. Υπογράμμισε επίσης πως το F/A-18E/F είναι σχεδιασμένο για επιχειρήσεις από αεροπλανοφόρα, οπότε είναι ιδανικό για το διαβρωτικό ελληνικό θαλάσσιο περιβάλλον, με αισθητήρες βελτιστοποιημένους για ανάλογες συνθήκες λειτουργίας και με περιορισμένες απαιτήσεις τεχνικής υποστήριξης από προωθημένες βάσεις. Ο ομιλητής αναφέρθηκε στην ισορροπημένη προσέγγιση της επιβιωσημότητας, η οποία δυσχεραίνει τον εντοπισμό, την προσβολή και την κατάρριψη του αεροσκάφους. Αναλυτικότερα η δυσκολία εντοπισμού στηρίζεται στην ενσωμάτωση χαρακτηριστικών χαμηλής Διατομής Ραντάρ (RCS) από το στάδιο της σχεδίασης, στην ολοκλήρωση αισθητήρων προειδοποίησης μεγάλης εμβέλειας και στην ικανότητα του ραντάρ AESA να κατευθύνει με ακρίβεια βλήματα μεγάλης ακτίνας εμπλοκής. Η δυσκολία προσβολής του F/A-18E/F στηρίζεται στην υψηλού επιπέδου Επίγνωση Κατάστασης (Situational Awareness), στο εσωτερικό σύστημα παρεμβολών περιλαμβανόμενης ρυμουλκούμενης μονάδας παραπλάνησης (towed decoy) και στα εξελιγμένα συστήματα αεροφύλλων/ θερμοβολίδων. Ο κ. Γκάμον επέμεινε μάλιστα πως η στενή ολοκλήρωση του ραντάρ ΑESA και του εξοπλισμού Ηλεκτρονικού Πολέμου (EW) αποτελεί τεράστια τεχνολογική πρόκληση, στην οποία το USN ανταποκρίθηκε με πολυετείς επενδύσεις, έρευνες και δοκιμές. Τέλος, η δυσκολία κατάρριψης στηρίζεται στους δύο κινητήρες, στην ανθεκτική κατασκευή, στην προστασία κρίσιμων συστημάτων επιβίωσης του αεροσκάφους, στα εφεδρικά συστήματα και στην καταστολή πυρκαγιών. Το στέλεχος της Boeing ανέφερε πως οι πιστοποιημένες διαμορφώσεις φορτίου υπερβαίνουν τις 300, περιλαμβάνοντας το σύνολο του οπλοστασίου του ΠΑ. Μετά από ερώτηση του περιοδικού «Ελληνική Άμυνα & Ασφάλεια», διευκρίνισε πως για το βλήμα αερομαχίας IRIS-T θα απαιτηθεί διαδικασία ολοκλήρωσης και πιστοποίησης.
Σχετικά με τις παραδόσεις, οι ομιλητές εξήγησαν πως το 98% των 378 αεροσκαφών μέχρι τον Δεκέμβριο του 2008 παραδόθηκε πρόωρα, ενώ το υπόλοιπο 2% εντός της προθεσμίας. Μάλιστα για το 57% των μαχητικών, η παράδοση προηγήθηκε της προθεσμίας κατά περισσότερους των τριών μηνών. Τέλος σχετικά με την τιμή μονάδας, διευκρίνισαν πως είναι συνάρτηση της ακριβούς διαμόρφωσης και ανέφεραν ενδεικτικά εκείνη της Πολυετούς Προμήθειας ΙΙ (ΜΥΡ ΙΙ) 213 αεροσκαφών για το USN, έναντι $53,8 εκατ. το καθένα.