Παρασκευή 30 Ιουλίου 2010

Πτώση ελικοπτέρου ΑΗ-64DHA Apache - Νεκροί οι χειριστές - Οι πρώτες εκτιμήσεις για τα αίτια

Είχαν αφήσει δύο εβδομάδες τα ΑΗ-64DHA χωρίς την κατάλληλη τεχνική υποστήριξη!


Χωρίς τεχνική υποστήριξη από την κατασκευάστρια εταιρεία Boeing, είχαν μείνει τα 12 επιθετικά ελικόπτερα AH-64DH Apache του 2ου ΤΕΕΠ στην Πάχη Μεγάρων, επειδή η γραφειοκρατία ή η ανευθυνότητα κάποιων στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας δεν επέτρεψε την υπογραφή μιας τυπικής σύμβασης εμπιστευτικότητας Technical Assistant Agreement (TAA) με το αμερικανικό υπουργείο Εξωτερικών! Η εν λόγω σύμβαση έχει να κάνει με την δέσμευση του πελάτη, δηλαδή του κράτους που έχει αγοράσει το υλικό να τηρεί διαβαθμισμένες διαικασίες σε ότι αφορά την υποστήριξη των ελικοπτέρων.
Το υπουργείο Εθνικής Άμυνας παρά τις επανειλημμένες οχλήσεις από αμερικανικής πλευράς να υπογράψει την διακρατική συμφωνία η οποία νούτως ή άλλως πορβλέπεται από την σύμβαση, δεν το έπραξε. Αποτέλεσμα: Η τριμελής ομάδα τεχνικής υποστήριξης, δύο άτομα της Boeing και ένας της General Electric, αποχώρησαν περί τις 20 Ιουλίου, δώδεκα ημέρες πριν το τραγικό ατύχημα, αφού πλέον δεν τους επιτράπηκε άλλο η παραμονή τους στην Πάχη από το αμερικανικό υπουργείο Εξωτερικών, λόγω μη υπογραφής της συμφωνίας από το υπουργείο Άμυνας!

Μάλιστα οι δύο εταιρείες είχαν κάνει αιθαίρετο extend της προσωρινής άδειας παραμονής τους η οποία έληξς στις 30 Ιουνίου, ακριβώς γιατί το υλικό ήταν εντελώς νέας τεχνολογίας, δεν υπήρχε η απαιτούμενη εμπειρία από πλευρλάς τεχνικών Αεροπορίας Στρατού, συν το γεγονός ότι οι πλέον έμπειροι τεχνικοί είχαν συνταξιοδοτηθεί μαζικά πρόσφατα για να μην παγιδευτούν από τις διατάξεις του ασφαλιστικού νομοσχεδίου! Το κόστος της όλης διακρατικής συμφωνίας είναι της τάξεως των μερικών εκατοντάδων χιλιάδων δολαρίων, οπότε δεν υπάρχουν δικαιολογίες του τύπου «Δεν υπήρχαν λεφτά».

Από αμερικανικής πλευράς υπήρξαν τρεις επιστολές στις 15/06, στις 12/07 και η τελευταία μόλις την παραμονή του αρτυχήματος στις 29/07 με την οποία ενημέρωναν το υπουργείο τα εξής: Στην πρώτη επιστολή ότι η προσωρινή άδεια παραμονής του κλιμακίου των τεχνικών λήγει στις 30/06 και πρέπει να ανανεωθεί άμεσα σε διαφορετική περίπτωση υποχρεούνται από τον αμερικανικό νόμο να αποχωρήσουν.

Στις 12 Ιουλίου φτάνει δεύτερη επιστολή με την οποία ενηνερώνεται το υπουργείο ότι έχει παρέλθει η ημερομηνία και ότι το κλιμάκιο τεχνικής υποστήριξης των Apache βρίσκεται «μη νόμιμα» στην Πάχη. Και τελικά στις 29/07, την παραμονή του δυστυχήματος θέτουν για τρίτη φορά το ζήτημα της ανάγκης άμεσης επιστροφής του τεχνικού κλιμακίου!

Η απουσία τεχνικής υποστήριξης από την κατασκευάστρια εταιρεία σε ένα σύστημα νέας τεχνολογίας λίγους μήνες μετά την παραλαβή του, θεωρείται κάτι παραπάνω από αυτονόητη, ειδικά όταν πρόκειται για ιπτάμενα μέσα και δεν υπάρχει ακόμα η ισχυρή εγχώρια βάση σε μηχανικούς. Και ούτε αποτελεί δικαιολογία για την μη υπογραφή της ΤΑΑ η απουσία προσωπικού απο τις αρμόδιες διευθύνσεις λόγω μεταθέσεων και συνταξιοδοτήσεων. Αν δεν μπορούν να διοικήσουν και να προστατέψουν ζωές και υλικό, απλα ας παραιτηθούν οι αρμόδιοι.

Αν δεν συφμωνούσαν με το περιεχόμενο ή με κάποια σημεία του περιεχομένοτ της τυποποιημένης ΤΑΑ οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου, θα έπρεπε να είχαν εγγράφως απαντήσει στην αμερικναική πλευρά για τις αντιρρήσεις του. Αλλά ούτε και αυτό συνέβη!

Το τραγικό, επιπλέον, είναι το εξής: Ακόμα και αν αποκαλυφθεί ότι το ελικόπτερο κατάπεσε λόγω μηχανικής αστοχίας για την οποία ευθύνεται η κατασκευάστρια εταιρεία Boeing, η μη ύπαρξη ΤΑΑ, όπωες προβλέπεται να υπάρχει από την αρχική σύμβαση, απαλλάσσει την εταιρεία από οποιαδήποτε ευθύνη!

Βέβαια τέτοια απαράδεκτα φαινόμενα να έχουμε δει και σε άλλες περιπτώσεις, (π.χ. υποστήριξη ZUBR, S-300 κλπ) απλώς δεν έχουν καταλήξει σε θανατηφόρα ατυχήματα. Θα αναζητηθούν ευθύνες επιτέλους, για μία, έστω μία φορά;

Τραγικό και συνάμα περίεργο, θανατηφόρο ατύχημα ελικοπτέρου ΑΗ-64DHA Apache της Αεροπορίας Στρατού του 2ου Τάγματος Επιθετικών Ελικοπτέρων είχαμε στις 11.49 σήμερα το πρωί στην περιοχή της Πάχης Μεγάρων. Έγκυρες πηγές του ΓΕΣ αναφέρουν ότι το ελικόπτερο, τύπου AH-64DHA, συνετρίβη στη διάρκεια αιώρησης κατά την εκτέλεση ελέγχων. Νεότερες πληροφορίες αναφέρουν ότι το ελικόπτερο εκτέλεσε αναγκαστική προσγείωση μετά τον εντοπισμό προβλήματος κατά την διάρκεια δοκιμαστικής πτήσης μετά από τεχνικό έλεγχο στον οποίο είχε υποβληθεί.

Όπως αναφέρουν ασφαλείς πηγές, το ελικόπτερο είχε τεχνικό πρόβλημα στο κύριο στροφείο. Κάποιες άλλες πηγές αναφέρουν ότι το ελικόπτερο έπεσε κάθετα "σαν μολύβι", κάτι που σημαίνει ότι πρέπει να είχαμε black-out, αφού τα συστήματα του ελικοπτέρου επιτρέπουν αιώρηση ανάγκης (αυτοπεριστροφή) και αναγκαστική προσγείωση, ακόμα και αν κτυπηθούν από πυρά τα πτερύγια του. Άλλη πηγή από το 2ο ΤΕΑΣ, αναφέρει ότι το ελικόπτερο έπεσε "με το ρύγχος".

Θεωρούμε ότι αυτή είναι και η επικρατέστερη εκδοχή, λόγω του γεγονότος ότι μας το επιβεβαιώνουν περισσότεροι από τρεις αξιωματικοί αυτόπτες μάρτυρες του 2ου ΤΕΑΣ.

Αν και το ύψος φέρεται να ήταν μικρό (περί τα 30 μέτρα επάνω από το έδαφος) στο ελικόπτερο ξέσπασε πυρκαγιά. Δυστυχώς δεν υπάρχουν επιζώντες από το διμελές πλήρωμά του.

Το ατύχημα είναι εξαιρετικά σπάνιο και δεν έχει καμία σχέση με το ατύχημα που είχε ελικόπτερο του ίδιου τύπου (έκδοσης "Α+") το Νοέμβριο του 2008, το οποίο πραγματοποιούσε επικίνδυνη άσκηση μέσα σε στενή χαράδρα. Επίσης είναι περίεργο πως ξέσπασε φωτιά και απανθράκωσε το πλήρωμα δεδομένου ότι στα Apache, υπάρχουν ειδικά συστήματα απορρόφησης κραδασμών από την πτώση, αλλά και αποφυγής εκδήλωσης πυρκαγιάς.

Οι πρώτες εκτιμήσεις για τα ατύχημα αναφέρουν ότι ή είχαμε αποκόλληση πτερυγίων στροφείου από μόνα τους ή είχαμε έκρηξη μηχανής που κτύπησε το στροφείο. Σίγουρα το ελικόπτερο έπεσε λόγω αποκόλλησης πτερυγίου ή πτερυγίων. Χαρακτηριστικό είναι ότι ένα από τα πτερύγια εκτοξεύθηκε στον ... γειτονικό αεροδιάδρομο των μικρών πολιτικών αεροσκαφών και από καθαρή τύχη δεν είχαμε και δεύτερο ατύχημα

Τα ελικόπτερα της έκδοσης DHA (12 μονάδες) παραλήφθηκαν μετά από τρία χρόνια καθυστέρηση τον περασμένο Απρίλιο λόγω προβλημάτων στη αρχική σύμβαση και θεωρούνται τα πλέον προηγμένα επιθετικά ελικόπτερα της Ευρώπης.

Τραγική ειρωνεία: Ο ένας από τους δύο νεκρούς πιλότους ήταν κουμπάρος, ενός εκ των δύο πιλότων που σκοτώθηκαν στο ατύχημα του Νοεμβρίου του 2008 στην Εύβοια...

Σε δήλωση που αφήνει ανοικτά όλα τα ενδεχόμενα προέβη ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Ευάγγελο Βενιζέλος για το ατύχημα, ενώ προαναγγέλλει την εμπλοκή του Στρατοδικείου στην διερεύνηση:

«Εκφράζω τη βαθιά μου οδύνη για τον τραγικό θάνατο δύο επίλεκτων στελεχών της Αεροπορίας Στρατού που χάθηκαν κατά την άσκηση του καθήκοντός τους στο σημερινό μείζον αεροπορικό ατύχημα του ελικοπτέρου Apache.

Οι Ένοπλες Δυνάμεις και μαζί τους ο ελληνικός λαός θρηνούν την απώλεια δύο νέων ανθρώπων. Το μυαλό μας στρέφεται στις οικογένειές τους. Η στοργή και η μέριμνα της Πολιτείας θα είναι πλήρης αλλά αυτό δεν μειώνει δυστυχώς το μέγεθος της απώλειάς τους.

Έχει ήδη διαταχθεί η διενέργεια προανάκρισης από τον Εισαγγελέα του Στρατοδικείου και έχει κινηθεί η προβλεπόμενη από το νόμο διαδικασία διερεύνησης των αιτίων του συμβάντος. Η έρευνα θα εισέλθει στο μέγιστο δυνατό βάθος και θα επεκταθεί σε όλες τις πτυχές. Παράλληλα έχουν διαταχθεί όλα τα αναγκαία μέτρα ασφάλειας των αεροπορικών μέσων των Ενόπλων Δυνάμεων».

ΕΟΡΤΗ ΠΟΛΕΜΙΚΗΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ 2012 110 Π.Μ

ΕΟΡΤΗ ΠΟΛΕΜΙΚΗΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ 2011

ΕΟΡΤΗ ΠΟΛΕΜΙΚΗΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ 2011
photo gallery