Κυριακή 19 Φεβρουαρίου 2012

ΥΕΘΑ: Η λειτουργία της 113 Πτέρυγας Μάχης είναι υπό αναθεώρηση, όπως προβλέπεται από τον Εθνικό Αμυντικό Σχεδιασμό. Δειτε και τα λεπτομερη στοιχεια απο το ΓΕΑ



Απάντηση ΥΕΘΑ κ. Δημήτρη Αβραμόπουλου σε ερώτηση Κοινοβουλευτικού Ελέγχου (υπ. Αριθμ. 2934/16-12-2011)

Φ.900α/8958/12389/9 Φεβρουαρίου 2012

Σε απάντηση της σχετικής ερώτησης που κατέθεσε ο Βουλευτής κ. Γιάννης Ιωαννίδης με θέμα «Κατάργηση Μονάδων των Ενόπλων Δυνάμεων στη Βόρεια Ελλάδα», σας γνωρίζω τα ακόλουθα σύμφωνα με τα στοιχεία που τέθηκαν υπ’ όψιν μου:
Η λειτουργία της Ναυτικής Διοίκησης Βορείου Ελλάδος όπως και της 113 Πτέρυγας Μάχης αποτελούν αντικείμενο της Δομής Δυνάμεων (ΔΔ), που είναι υπό αναθεώρηση, όπως προβλέπεται από τον Εθνικό Αμυντικό Σχεδιασμό (ΕΑΣ).




Στο πλαίσιο της γενικής ανασυγκρότησης η ΔΔ επανεξετάζεται και μετά την κατάρτισή της θα εισαχθεί στα αρμόδια όργανα για έγκριση. Ως εκ τούτου ουδεμία απόφαση έχει ληφθεί ακόμη.
-ΕΓΑ/ΓΕΑ

1.         Κατόπιν (β) σχετικού, με το οποίο μας διαβιβάστηκε η (α) σχετική ερώτηση προς τη Βουλή των Ελλήνων και ειδικότερα επί των ερωτημάτων αυτής, αναφέρονται τα κάτωθι:
α.      Επί του πρώτου ερωτήματος «Τι προτίθεται να πράξει, ώστε να σταματήσει η υλοποίηση των σχεδίων της προηγούμενης ηγεσίας του Υπουργείου, για γενικότερη εγκατάλειψη των επιχειρησιακών Μονάδων των ΕΔ, που βρίσκονται στη Β. Ελλάδα;» σας γνωρίζεται ότι το ΓΕΑ δεν είναι αρμόδιο να απαντήσει:
β.      Επί του δεύτερου ερωτήματος «Ειδικότερα, παραμένει στο σχεδιασμό του Υπουργείου η διακοπή λειτουργίας των ανωτέρω Μονάδων;» σας γνωρίζονται:

(1)  Με απόφαση του Ανώτατου Αεροπορικού Συμβουλίου  (ΑΑΣ) και μετά από  θετική γνωμάτευση του Συμβουλίου Αρχηγών των Γενικών Επιτελέιων (ΣΑΓΕ), κατά την 28η /24 Οκτ 11 Συνεδρίασή του, πρόκειται:
(α)     Η 383 ΜΕΕΑ να μετασταθμεύσει στην 112 ΠΜ.
(β)     Η 113 ΠΜ να αναστείλει τη λειτουργία της.
(γ)     Η 350 ΠΚΒ να αναλάβει την εκμετάλλευση των εγκαταστάσεων, μέσων και του έργου της 113 ΠΜ.
(2)  Για την εφαρμογή των ανωτέρω, εκκρεμεί η επικύρωση της απόφασης από τον κο ΥΕΘΑ.

γ.      Επί του τρίτου ερωτήματος, «Εάν παραμένει (ο σχεδιασμός), ποιοι είναι οι ουσιαστικοί λόγοι για τους οποίους λήφθηκε η σχετική απόφαση;» σας γνωρίζουμε ότι

(1)  Από το 2006 η 383 ΜΕΕΑ έχει μετασταθμεύσει στην 113 ΠΜ από όπου και επιχειρεί. Κατά τους μήνες Ιούνιο έως Οκτώβριο κάθε έτους, ανέπτυσσε κλιμάκια αεροπυρόσβεσης στην 117 ΠΜ και την 112 ΠΜ. Από το σύνολο των οκτώ (8) Α/Φ που διαθέτει μετακινούνταν προς τα κλιμάκια τα έξι (6). Τα δύο (2) τελευταία χρόνια τα κλιμάκια έχουν συγχωνευθεί, στα πλαίσια ελάττωσης των λειτουργικών εξόδων. Έτσι μετακινούνται προς την 112 ΠΜ έξι (6) Α/Φ (ποσοστό 75% επί του συνόλου), από όπου και εκτελούν το μεγαλύτερο μέρος των επιχειρήσεων αεροπυρόσβεσης, όπως προκύπτει και από τα στατιστικά που φαίνονται στον πίνακα 1. Σημειώνεται ότι, κατά τους επικίνδυνους θερινούς μήνες, καθίσταται υποχρεωτική η παρουσία του Διοικητή της Μοίρας ή του Αξιωματικού Επιχειρήσεων στο κλιμάκιο, ώστε να ασκείται αποτελεσματικότερη επίβλεψη πτήσεων. Είναι προφανές ότι, η έδρα της Μοίρας επιβάλλεται να βρίσκεται όσο το δυνατόν πιο κοντά στις περιοχές ενδιαφέροντος, με σκοπό αφενός την εξασφάλιση των ανωτέρω αλλά και την εύρυθμη λειτουργία της Μοίρας.

ΠΙΝΑΚΑΣ ΠΥΡΚΑΓΙΩΝ ΕΤΩΝ 2006 ΕΩΣ 2010
ΕΤΟΣ
ΣΥΝΟΛΟ ΠΥΡΚΑΓΙΩΝ
ΠΥΡΚΑΓΙΕΣ  ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ – ΘΡΑΚΗΣ – Ν. ΒΟΡ ΑΙΓΑΙΟΥ
ΠΟΣΟΣΤΟ ΕΠΙ %
2006
308
10
3,2
2007
592
35
5,9
2008
491
21
4,3
2009
490
11
2,2
2010
267
8
3
2011
*
21
*
ΣΥΝΟΛΑ
2148
106
3,9


* Ο συνολικός αριθμός Πυρκαγιών για το τρέχον έτος θα υπολογιστεί μετά την 1-1-2012 από το Πυροσβεστικό Σώμα.

(2)  Λαμβάνοντας υπόψη τα στατιστικά στοιχεία της ΕΜΥ, κατά τους χειμερινούς μήνες οι διαθέσιμες για πτήσεις ημέρες, είναι αρκετά  λιγότερες εξαιτίας φαινομένων  όπως ομίχλη, καταιγίδες, βροχή και χαμηλές θερμοκρασίες,  που απαγορεύουν τις πτήσεις άνωθεν θαλάσσης. Αντιστοίχως στην περιοχή της Ελευσίνας, οι ίδιοι δείκτες βοηθούν στην εκτέλεση του  προγράμματος εκπαίδευσης και συντήρησης της Μοίρας, την έγκαιρη υλοποίησή του και την προετοιμασία για την επερχόμενη αντιπυρική περίοδο.

(3)  Η αναγκαστική μετακίνηση του προσωπικού, για την κάλυψη των αναγκών των κλιμακίων αεροπυρόσβεσης, αυξάνει σημαντικά το λειτουργικό κόστος της Μοίρας. Τα προηγούμενα χρόνια το κόστος αυτό κυμαινόταν στα 1,2 εκατομμύρια Ευρώ. Το τρέχον έτος μετά από μείωση του προβλεπόμενου προσωπικού των κλιμακίων, το κόστος μετακίνησης περιορίσθηκε στα 857.000 Ευρώ. Μετά τη μετεγκατάσταση της Μοίρας στην 112 ΠΜ και προκειμένου να καλυφθεί ο σχεδιασμός του Πυροσβεστικό Σώμα (ΠΣ) για την αντιπυρική περίοδο, θα απαιτηθεί η μετακίνηση μόνο δύο (2) Α/Φ με το αντίστοιχο προσωπικό. Με αυτό τον τρόπο το κόστος μετακίνησης θα μειωθεί στα 225.000 έως 230.000 Ευρώ (όφελος περίπου 640.000 Ευρώ). Επιπλέον θα πρέπει να συνυπολογιστεί το κόστος μεταφοράς των Α/Φ στην ΕΑΒ για τις προβλεπόμενες εργοστασιακές   επιθεωρήσεις, κόστος που μπορεί να ανέλθει στο ποσό των 152.000 €. Το συνολικό όφελος για την ΠΑ θα κυμανθεί στα 690.000 Ευρώ ετησίως.

(4)  Πέραν των ανωτέρω, οι επιχειρησιακές ανάγκες της Μοίρας, με την υφιστάμενη κατάσταση, απαιτούν από το προσωπικό συχνές μετακινήσεις και αρκετές φορές σε έκτακτη βάση (ημέρες εκτός έδρας από 90 έως 110) γεγονός που δημιουργεί προβλήματα οικογενειακού προγραμματισμού και αυξημένης έκθεσης σε κίνδυνο λόγω οδικών μετακινήσεων.

(5)  Με βάση τα ανωτέρω, η συνέχιση λειτουργίας της 113 ΠΜ κρίνεται μη αναγκαία, μετά την απομάκρυνση της 383 ΜΕΕΑ και για το λόγο αυτό το ΑΑΣ αποφάσισε την αναστολή λειτουργίας της και την ανάθεση του έργου, των εγκαταστάσεων και των μέσων της στην 350 ΠΚΒ.

δ.      Επί του τέταρτου ερωτήματος «Με ποιο τρόπο θα προστατεύεται πλέον η Θεσσαλονίκη και η ευρύτερη περιοχή από πυρκαγιές μεγάλων διαστάσεων για την κατάσβεση των οποίων απαιτείται η συνδρομή Πυροσβεστικών Α/Φ;» σας γνωρίζεται ότι, δεν αλλάζει ο σχεδιασμός διάταξης των εναερίων μέσων πυρόσβεσης για τη Θεσσαλονίκη. Τόσο  η ευρύτερη περιοχή όσο και η υπόλοιπη Β. Ελλάδα καλύπτονται και προστατεύονται από  δύο  (2) Α/Φ CL-415 και δύο (2) Α/Φ CL-215, όπως ακριβώς συμβαίνει μέχρι σήμερα.

ε.      Επί του πέμπτου ερωτήματος «Με ποιο τρόπο θα αποζημιωθούν οι υπηρετούντες για την εσπευσμένη μετακίνησή τους;» σας γνωρίζουμε ότι το μετακινούμενο προσωπικό της ΠΑ και των ΕΔ γενικότερα, αποζημιώνεται με βάση το ΠΔ 200/93. Συγκεκριμένα η αποζημίωση όλου του προσωπικού για τη μετακίνηση από την 113 ΠΜ στην 112 ΠΜ υπολογίζεται σε 250.000€ άπαξ. Σημειώνουμε ότι, η απόφαση του ΑΑΣ είναι γνωστή από το Σεπτέμβριο και ως εκ τούτου η μετακίνηση, δεν μπορεί να θεωρηθεί εσπευσμένη.

2.   Λαμβάνοντας υπόψη τα ανωτέρω, κρίνεται σκόπιμο να τονιστεί επιπλέον ότι:

α.      Η προστασία της Β. Ελλάδος από δασικές πυρκαγιές δεν υποβαθμίζεται, αλλά παραμένει στα ίδια επίπεδα και με τα ίδια ακριβώς μέσα.

β.      Η αναφερόμενη, στην ερώτηση, αύξηση της διάβρωσης των αεροσκαφών, λόγω απομάκρυνσης από την περιοχή της λίμνης Βόλβης δεν υφίσταται. Τα αεροσκάφη τύπου Canadair χρησιμοποιούν τις λίμνες κυρίως για σκοπούς ξεπλύματος από θαλασσινό νερό ή ως βοηθητικές περιοχές υδροληψίας. Η εκπαίδευση πραγματοποιείται κατά κύριο λόγο σε θαλάσσιες περιοχές, προκειμένου τα πληρώματα να αναπτύξουν τις ικανότητές τους και να αυξήσουν την αποτελεσματικότητα. Η μετακίνηση της Μοίρας στην Ελευσίνα συνεπάγεται τη χρήση της λίμνης Υλίκης αντί της Βόλβης, για τον ίδιο ακριβώς σκοπό, καθώς είναι πιστοποιημένη για χρήση από πυροσβεστικά αεροπλάνα.

γ.         Η επιχειρησιακή ετοιμότητα της ΠΑ στην περιοχή της Β. Ελλάδας δεν επηρεάζεται, καθώς όπως έχει ήδη αναφερθεί το έργο της 113 ΠΜ στην Αεροπορική Βάση Μίκρας θα αναλάβει η 350 ΠΚΒ, η οποία  και θα ενισχυθεί αναλόγως.
Ερώτηση 2934/16-12-2011 της Βουλής των Ελλήνων
Ο προηγούμενος Υπουργός Άμυνας, βασιζόμενος σε αμφισβητούμενα, κατά την άποψή μας, στοιχεία, είχε εξαγγείλει πριν από λίγους μήνες ότι η Κυβέρνηση Παπανδρέου, προκειμένου να εξοικονομήσει πόρους όπως ισχυριζόταν, προτίθετο να κλείσει σειρά μονάδων των Ενόπλων Δυνάμεων που βρίσκονται στη Βόρειο Ελλάδα και να τις «μεταφέρει» σε περιοχές της Νοτίου Ελλάδος.
Στο σχεδιασμό αυτό υπαγόταν, μεταξύ άλλων, και η Ναυτική Διοίκηση Βορείου Ελλάδος καθώς και η 113 Πτέρυγα Μάχης που εδρεύει επίσης στη Θεσσαλονίκη και φιλοξενεί την 383 Μοίρα των πυροσβεστικών αεροπλάνων τύπου Canadair, η οποία είναι η μοναδική του είδους που επιχειρεί σε όλη τη Βόρεια Ελλάδα.
Δεδομένου ότι εάν υλοποιηθεί ο παραπάνω σχεδιασμός:
-Θα μείνει μονίμως εκτεθειμένη και απροστάτευτη επιχειρησιακά όχι μόνο η Θεσσαλονίκη αλλά και ολόκληρες περιφέρειες όπως η Μακεδονία, η Θράκη, η Ήπειρος και η Θεσσαλία και το Βόρειο Αιγαίο, τη στιγμή που, σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία του Πυροσβεστικού Σώματος για το 2011, σχεδόν το 50% των πυρκαγιών εκδηλώθηκε στις παραπάνω περιοχές, για την κατάσβεση των οποίων χρησιμοποιήθηκαν τα αεροπλάνα της 383 Μοίρας της Θεσσαλονίκης,
-Θα αυξήσει δραματικά τον απαιτούμενο χρόνο επέμβασης αυτών των πυροσβεστικών μέσων στη Βόρεια Ελλάδα, με πιθανά καταστροφικά αποτελέσματα σε ανθρώπινες ζωές και περιουσίες,
-Θα επιφέρει αύξηση της διάβρωσης των αεροσκαφών και των κινητήρων τους, δεδομένου ότι όσα χρόνια αυτά βρίσκονται στη Θεσσαλονίκη, επιχειρούν κάνοντας υδροληψίες από τη λίμνη Βόλβη που βρίσκεται πολύ κοντά και περιέχει γλυκό νερό,
-Θα δημιουργήσει μεγάλη αναστάτωση στις οικογένειες των στελεχών που υπηρετούν στις Μονάδες, δεδομένου ότι η πλειοψηφία του υπό μετάθεση προσωπικού έχει σημαντικά κοινωνικά ερείσματα στην περιοχή (ιδιόκτητη κατοικία, κ.τ.λ.) και μετά τις δραστικές περικοπές στις αποδοχές τους, δεν μπορούν να υποστηρίξουν οικονομικά την μετακίνηση και επανεγκατάσταση τους,
-Δεν θα συμβάλλει στη μείωση του λειτουργικού κόστους, εάν ληφθεί υπ’όψη και η παντελής απαξίωση των εγκαταστάσεων που θα εγκαταληφθούν. Εκτός αυτού, υπάρχουν και διεθνείς υποχρεώσεις της Ελλάδος στον ICAO, για υποχρεωτική παρουσία πυροσβεστικών αεροσκαφών στη Βόρεια Ελλάδα, για τις περιπτώσεις έρευνας και διάσωσης,
-Θα εγείρει γενικότερα εθνικά θέματα, δεδομένου ότι η 113 Π.Μ. αποτελεί ιδιαίτερα σημαντική μονάδα για την Πολεμική Αεροπορία μας, γιατί με τον υψηλό βαθμό ετοιμότητας που διατηρούσε πάντα, μπορούσε να αναλάβει κάθε είδους αεροπορικών επιχειρήσεων, ανά πάσα στιγμή. Εξ' άλλου, η ενεργός και εμφανής παρουσία της Πολεμικής Αεροπορίας στο Αεροδρόμιο «Μακεδονία» ενισχύει την εικόνα του ελληνικού κράτους στους πολίτες αλλά και στους επιβάτες που φθάνουν από το εξωτερικό,
Ερωτάται ο κ. Υπουργός

1. Τι προτίθεται να πράξει ώστε να σταματήσει η υλοποίηση των σχεδίων της προηγούμενης ηγεσίας του Υπουργείου, για γενικότερη εγκατάλειψη των επιχειρησιακών μονάδων των Ενόπλων Δυνάμεων που βρίσκονται στη Βόρεια Ελλάδα;

2. Ειδικότερα, παραμένει στο σχεδιασμό του Υπουργείου η διακοπή λειτουργίας των παραπάνω Μονάδων; και εάν ναι

3. Ποιοι είναι οι ουσιαστικοί λόγοι για τους οποίους λήφθηκε η σχετική απόφαση;

4. Με ποιο τρόπο θα προστατεύεται πλέον η Θεσσαλονίκη και η ευρύτερη περιοχή από πυρκαγιές μεγάλων διαστάσεων για την κατάσβεση των οποίων απαιτείται η συνδρομή πυροσβεστικών αεροσκαφών;

5. Με ποιό τρόπο θα αποζημιωθούν οι υπηρετούντες για την εσπευσμένη μετακίνησή τους;

Ο Βουλευτής

Γιάννης Ιωαννίδης

ΕΟΡΤΗ ΠΟΛΕΜΙΚΗΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ 2012 110 Π.Μ

ΕΟΡΤΗ ΠΟΛΕΜΙΚΗΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ 2011

ΕΟΡΤΗ ΠΟΛΕΜΙΚΗΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ 2011
photo gallery